Breaking News

Nuray ÇAVUŞ:ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIMIZ ( OTİZM )

Değerli Kaya Haber Ajansı okurlarım beni yılın Köşe yazarı Ödülüne layık gördüğünüz ve onurlandırdığınız için teşekkür ederim. 


 Özel gereksinimli çocuklarımızdan ( dezavantajlı grup olan otizm tanısı mevcut) otizmli çocuklarımızı farklı kılan, bakımlarının ve eğitimlerinin büyük bir hassasiyet içerisinde yapılması gerekmektedir. Otizmli yavrularımızı, sadece otizm farkındalık haftasında hatırlamanın ötesinde, onlar için çok fazla şeyler yapmamız ivedilikli ve önceliklidir. 

 Otizm teşhisi konmuş çocuk sayısına bakacak olursak 59 çocuktan biri(1) ülkemizde ise her 69 çocuktan birine(1) otizm tanısı konulmaktadır. Nüfus artışıyla birlikte, sayıları hızla çoğalıyor. Her geçen gün sayıları artan otizmli yavrularımızı hem topluma, hem de ekonomiye kazandırmamız gerekiyor. Bunu başarmak içinde EĞİTİM en güçlü silahımız olmalıdır. 

 Otizmli çocuklar durumlarına uygun eğitim aldıkları takdirde ilerleme kaydedip, çok özel yerlere gelebiliyor. Bunun örneklerini dünya da ve ülkemizde de görebiliriz. Charles Darwin, Albert Einstain, Thomas Jefferson gibi örnekleri çoğaltabiliriz. Bilim alanında da kariyer sahibi otizmli pek çok kişiye rastlayabiliriz.

 Ülkemizdeki otizmli çocuklarımıza durumlarına uygun eğitim verildiği takdirde neden bizim çocuklarımızda bir Darwin ya da Einstein çıkmasın. Aynı zamanda, ebeveynler bilinçlendirilip kaygıları giderilerek sabırla ve umutla çocuklarını desteklemeleri sağlanmalıdır.

 Otizmde en büyük silahlarımızdan biri, çocuğun durumuna uygun özel eğitim programları dahilin de eğitim almaları aciliyetlidir. Peki böyle okullar var mı? Elbette ki var fakat her geçen gün artan sayıya göre yetersiz durumda kalmaktadır. Ülke genelinde bu özel eğitim veren okulların yaygınlaştırılıp KPSS Sınav ile daha fazla özel eğitim ( Alan öğretmenlerinin ) arttırılarak istihdam edilmesi gerekmektedir. 

 Özel eğitim veren okullardan biride bursa ilinde eğitim vermektedir. Yıldırım bölgesinde bulunan Hacı Sahide Zorlu ve Hacı Mehmet Zorlu adını taşıyan otizmli çocuklarımıza özel eğitim veren devlete bağlı özel eğitim ve uygulama okuludur. Anaokulu da dahil olmak üzere ilkokul, orta okul ve lise olarak üç kademede hizmet vermektedir. Bu örnek okulumuzun ülke genelinde hızla yaygınlaştırılması gerekmektedir.

 Otizimli çocuklarımız kendi durumlarına uygun bu okullarda liseye kadar eğitim alıp, büyük ölçüde ilerleme kaydediyorlar. Peki ya sonrası? Bu durumda üniversite eğitimleri ne olacak? Bizim otizmli çocuklarımızdan bir Einstein bir Darwin çıkmasın mı? Otizmli çocuklarımızın da bir vatandaşlık hakkı değil mi bir yüksekokul ya da üniversite okumak. (Her ferdin eğitim hakkı olduğu bilinmekle birlikte her çocuk ya da birey bu haktan yoksun bırakılamaz.) Bu durumda yapılması gereken lise eğitimini tamamladıktan sonra yetenekleri doğrultusunda seramik, tarım, görsel sanatlar, müzik , dans, spor bölümleri açılarak hem istihdam da yer alabilmeleri hem de ülke ekonomisine katkıları sağlanmalıdır.

 Bunun için iki ve ya dört yıllık yüksek öğrenim kurumlarından faydalana bilme olanakları sağlanmalıdır. Bursa ilimizden örnek vermek istiyorum. İlimizde Uludağ Üniversitesi Bursa Teknik Üniversitesi ve Mudanya Üniversitesi bulunmaktadır. Bu üç üniversitenin yerel yönetimlerimizle iş birliği yaparak otizmli çocuklarımızın başarılı olabilecekleri alanlarda bölümler açılıp faaliyete bir an önce geçmesi gerekmektedir. Yerel yönetimlerimizin bu konu hakkında duyarlı olmaları Otizm Haftasında sadece otizmi konuşmak yerine özel gereksinimli çocuklarımız için hayata geçirdikleri projeleri anlatmaları ve onlar için gelecekte yapmak istedikleri planları tanıtmalarını bekliyoruz.

 Belediyelerimizin eyleme geçirdikleri her proje sadece bu özel yavrularımızı hayata bağlamıyor, ebeveyinlerinin de sosyal hayata katılmalarına imkan sağlıyor. 

 Buradan bütün belediye başkanlarına sesleniyorum. ( otizmli çocuklarımızın ve ailelerinin sesi olarak ) Enpati kuralım ve uygulamaya geçelim. İlk adımda sizden olsun. O zamanda bir sloganda benden gelsin “ BELEDİYELER VE ÜNİVERSİTELER EL ELE YENİ EİNSTAİN LER KEŞFETMEYE….. Hadi hayırlısı . İçinizde ki umut çoğalarak artsın. Sevgiyle kalın. 

                                                                                                           Nuray ÇAVUŞ

Hiç yorum yok